Er is een fout opgetreden in dit gadget

zondag 11 december 2011

De kunst van het blind zijn

We worden allemaal minstens één keer in ons leven slachtoffer van de vraag: ‘waar zie jij jezelf over vijf jaar’? Ik heb het bitterzoete genoegen gehad om vaker die vraag voor m´n kiezen te krijgen dan me lief is en reageer steevast als volgt: ‘geen flauw idee, daar ben ik helemaal niet mee bezig’.

Uit ervaring weet ik inmiddels dat dit antwoord garant staat voor beweging in de wenkbrauwen van mijn gesprekspartner. Die zijn ofwel opgetrokken van verbazing, ofwel gefronst van afkeuring. Mensen willen concrete antwoorden hebben op dit soort vragen. Waarschijnlijk niet eens zozeer uit oprechte interesse, maar meer vanuit de stille hoop inspiratie op te doen. En ‘geen flauw idee’ is voor de meeste mensen een weinig inspirerend antwoord.

Even nuanceren. Ik heb geen idee waar ik over vijf jaar sta, omdat ik te druk bezig ben met wat of wie er in de tussentijd spontaan voorbij komt. Omdat ik nog volop aan het ontdekken ben hoe ik in elkaar steek en waar ik energie, inspiratie en hartkloppingen van krijg of dat nu mensen, wilde ideeën of verrassende activiteiten zijn. Alleen al het afgelopen jaar heb ik zoveel uiteenlopende dingen gedaan, zoveel uiteenlopende mensen ontmoet en daarom zoveel ontdekt, geleerd en genoten. Spontaniteit en op ontdekkingstocht gaan zijn mijn voorbehoedsmiddelen tegen (zelf)vervreemding, afstomping en de alom gevreesde sleur des levens.

Mijn levensvisie is: als je openstaat voor kansen en mensen die je pad kruizen en daar bewust iets van probeert te leren, leer je automatisch jezelf beter kennen. En hoe beter je jezelf kent, hoe beter je in staat bent om jezelf en de mensen om je heen gelukkig(er) te maken.

Geluk wil trouwens niet zeggen dat alles rozengeur en maneschijn moet zijn, laat ik dat even benadrukken. Ik heb het afgelopen jaar ook in genoeg situaties gezeten die fysiek of emotioneel behoorlijk hard aankwamen. Maar vooral uit deze pijnlijke, gênante en ongemakkelijke momenten heb ik mijn les getrokken om vervolgens wijzer door het leven te gaan. Geluk wil voor mij zeggen, dat je onafhankelijk van anderen in staat bent om het allerbeste van je leven te maken, of dat leven nu meezit of tegenzit.

In dit licht vind ik de vraag ‘waar zie jij jezelf over vijf jaar’ voor mij persoonlijk helemaal niet relevant. Mensen die antwoord kunnen geven op deze vraag zijn vaak zo bezig met dat specifieke doel bereiken, dat ze blind zijn voor wat er in de tussentijd op hun pad komt. Daar is niets mis mee als dit betekent dat je heel duidelijk weet wat je wilt en gefocust aan dat doel werkt zonder afgeleid te raken. Blind zijn is niet per definitie negatief, het kan ook functioneel zijn als je bewust je ogen sluit voor één ding zodat je het andere scherper ziet.

Zo ben ik bewust liever blind voor later, dan blind voor alles wat er nu te ontdekken is. Ik kan niet eens voorspellen hoe één maand in mijn leven verloopt, laat staan vijf jaar. Toegegeven, in die ontdekkingstocht kom ik soms in bizarre situaties terecht en ren ik mezelf uit enthousiasme wel eens zo hard voorbij dat ik letterlijk of figuurlijk op mijn plaat ga om af te remmen. Dat is soms een kleine en soms een grote prijs die ik met liefde betaal voor de energie, het zelfinzicht en de lessen die ik terugkrijg. En misschien denk ik daar in de toekomst wel heel anders over, maar wat een heerlijk vrij gevoel dat vijf jaar van nu, op dit moment nog één groot vraagteken is.

10 opmerkingen:

  1. Wauw Schattebout, Je hebt echt talent om te schrijven! Mooi stuk en zeker inspirerend !!!!!!! Nu ben ik met mijn Huiswerk bezig waar ik met heug en meug aan zit te werken, en je raad het niet ik moet verslagen maken met o.a het thema hoe zie je, je zelf over vijf jaar!!!!!!!!!

    XXXX Saida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Eem, mooie blog. Mooi ook om zo in het leven te staan. Ik ken weinig mensen zoals jij. Ken jou eigenlijk ook niet echt trouwens... am i making sense? :-) Blij dat je weer (digitaal) pent. Ik lees het graag. gr marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje doet me denken aan mijn oom, die zei altijd;
    "Als je iets ziet dat je zou willen doen, ga het dan doen. Onderzoek wat je moet doen ter voorbereiding(inclusief sparen) en plan het dan."
    En ik doe het nog steeds, dat maakt het leven Spannend! Maar met een gezin moet ik af en toe wat langer sparen(geld maar vooral ook vrije tijd).
    Enjoy Life!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor jullie mooie reacties!
    @Saida, dat kan geen toeval zijn. Succes met je verslag en ik ben benieuwd naar jouw verhaal.
    @Marco, ook jij bent iemand die spontaan op mijn digitale pad kwam en waar ik me door heb laten inspireren. Hoogst tijd voor een irl meeting vind je niet? Lijkt me een leuk voor volgend jaar!
    @Joost, mooie woorden van je oom. En geweldig dat je er nog steeds voor gaat, ondanks dat het idd lastiger plannen is met een heel gezin. Cheers to joy!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven weer! En zo waar. Het doel is niet het belangrijkste. De reis er naartoe is minstens zo belangrijk.
    Als mensen mij de vraag stelden wat ik later wilde worden of doen, was mijn steevaste antwoord. Ik wil niet worden of doen. Ik wil zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zooo wouw !!!! ik ben echt onder de indruk van je worden , krijg gelijk energie om nog meer wat van me leven te willen maken en na te denken.
    ik wist ook niet dat je zo mooi kan schrijven, petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje Wel..

    Het is inderdaad oneerlijk verdeeld tussen ons. Als ik maar 1/10e deel van jouw talent om te schrijven had zou ik al heel erg blij zijn. Ik ben erg trots op je.

    liefs, je broertje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zoals altijd puik schrijfwerk. Ook al ben ik het fundamenteel niet met je eens. Dromerjagen is het mooiste wat er is. Het is de kunst is om niet teleurgesteld te worden door je eigen verwachtingen. En daar is dan ook alles mee gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Henk, dat is de spijker op zijn kop! @Hamza, dat vind ik geweldig om te horen ga ervoor!@mijn broertje: vergeet niet dat jij waardevolle kwaliteiten hebt die ik op mijn beurt ontzettend bewonder. Het gaat niet om hoe dingen verdeeld zijn tussen ons, dat benadrukt de verschillen in plaats van onze overeenkomsten. En wat bij ons overeenkomt is dat we openstaan om te leren van elkaar. Ben ook heel trots op jou! @mijn anonieme commentator: als je het fundamenteel met me oneens bent dan is de boodschap anders overgekomen dan ik hem bedoelde. Dromenjagen is geweldig evenals het kunnen relativeren van verwachtingen. Daarin delen wij dezelfde mening. Ik zie niet hoe mijn verhaal die twee zaken tegenspraakt, maar dat gesprek ga ik graag aan zodra je uit de anonimiteit stapt :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ben ik ontzettend blij dat ik je gevraagd heb hiermee door te gaan!! wat kan jij de dingen mooi onder woorden brengen. Ik wil hiervoor graag mijn dank uitspreken dat jij dit met ons wilt delen. FANTASTISCH.
    En wil jij en alle anderen inspiratie opdoen ga dan maar eens naar www.123website.nl/Reijersen
    ik wens je nog veel schrijf inspiratie en niet stoppen he?
    Groetjes je maatje
    Harry

    BeantwoordenVerwijderen