Er is een fout opgetreden in dit gadget

zondag 8 augustus 2010

Beweging in de Zaak

Zonder dat we het doorhebben, domineert beweging ons hele leven. Er zijn zat lijdende voorwerpen die dit treffend illustreren. De obsessieve sportfreak, die pas rust in zijn lijf vindt als hij zich minstens drie uur per dag in het zweet heeft bewogen. Of de paradox van de filerijder: hoe langzamer hij voortbeweegt, hoe sneller zijn gefrustreerde hart klopt van ellende.

Beweging in de meest extreme vorm is chaos en de belichaming daarvan ben ik zelf. De chaos die ik creëer speelt zich af in mijn hoofd, waar duizenden hersenspinsels als stuiterballen in het rond springen. Ze botsen wild tegen elkaar op, proberen elkaar het zwijgen op te leggen of juist uit te dagen. Ik word er soms letterlijk stil van, van zoveel onzichtbaar geweld. Maar juist in die stilte stuiteren de spinsels in harmonie samen en vang ik er één of twee.

De kunst van het vangen, is je niet te laten opjagen door beweging. We willen teveel, te snel en vooral tegelijkertijd. Door die onrust stuiteren de ballen alleen maar harder. Voor je het weet wordt onzichtbare beweging zichtbaar en loop je erbij als een opgejaagde, nonstop orerende stressbal met chronische slapeloosheid. Doodzonde, want chaos kan ook een mooie vorm van creativiteit zijn. Af en toe stilstaan dus, dan ga je hard genoeg.

Dit éne stuiterballetje heb ik gevangen voor Wim Aalbers, die heel wat mensen in beweging bracht met zijn opdracht "Jouw blog in mijn boek".

Share |



1 opmerking: